سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصاویر فرزندان رهبر انقلاب / جالب

موزه ی علوم لندن از 10 کشف و اختراع مهم که دنیای علم را تغییر دادند، نگهداری میکند. دانستن اینکه چه چیزی تا به حال توانسته پیشرفت و تغییری شگرف در علم به وجود آورد، بسیار هیجان انگیز است. پس این مطلب را از دست ندهید.

سفینه آپولو 10

آپولو 10 چهل سال پیش به عنوان یک نمونه آزمایشی برای اولین بار با 3 سرنشین به سمت ماه سفر کرد تا با بررسی شرایط، راه را برای آپولو 11 باز کند. آپولو 11 توانست به ماه برسد. آپولو 10 ( به عنوان اولین سفینه ای که توانست از جو خارج شود ) راه را برای ما باز کرد، تا با عظمت دنیای بی انتها آشنا شویم.


موتور بخار

توماس نیوکامن در سال 1712 موتور بخار را اختراع کرد. عکس بالا، مدلی از این موتور است که فرانسیس تامسون در 1791 در داربی شایر انگلستان ساخته است. این قدیمی ترین و سالمترین مدل از اختراع نیوکامن است. در واقع این موتور مشکل بحران انرژی این روزگار را حل کرده است و اگر ساخته نمی شد مطمئناً بحران انرژی برای ما مشکلات بسیار زیادتری به وجود می آورد. اختراع موتور بخار، آغاز انقلاب صنعتی و البته وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی را رقم زده است.


تلگراف

تلگراف به عنوان اولین وسیله ی ارتباطی الکترونیکی در سال 1837 توسط چارلز واتسون و ویلیام کوک ساخته شد که از مهمترین اختراعات بشر در زمینه ی ارتباطات است. دستگاه تلگراف آنها به عنوان اولین و کاربردی ترین وسیله ی ارتباط دوربرد الکترونیکی شناخته شده و ایده ی شبکه های گسترده از این اختراع الهام گرفته شده است.

فورد مدل T

شرکت فورد با خط تولید انبوه خود، اتوموبیل‌سواری را وارد بازار بازار بزرگ عظیمی کرد و «فوردیسم» نمادی شد برای هرچیزی که به مقدار انبوه تولید شود.

کامپیوتر پایلوت اِیس

یکی از نخستین کامپیوتر های جهان. ایده ی آقای جان وامرسلِی یعنی موتور محاسبه اتوماتیک ( Automatic Computing Engine – ACE )، که وی در سال 1936 داده بود، برای اولین بار و موقفیت آمیز در دهم ماه مِی 1950 بر روی کامپیوتری که آلن تورینگ عملیات ساخت آنرا انجام داد، آزمایش شد. این کامپیوتر در زمان خود پیشرفته ترین و سریعترین کامپیوتر در جهان بود که نمونه ی کوچکتری از مدل اولیه ی آلن تورینگ بود. پایلوت اِیس هم در لیست مهمترین اختراعات بشر است، چرا که اولین نسل از کامپیوترهایی است که امروز ما را احاطه کرده اند.


موتور موشک V2

موشک V2 که وارنر وان بارون در سال 1942 آن را ساخت در واقع اولین موشک دور برد بود که انقلابی در تکنولوژی موتور موشک به وجود آورد. اگرچه این موشک متأسفانه در جنگ جهانی دوم تلفات بسیاری به بار آورد و بعداً هم راه را برای ساخت موشک های بالستیک باز کرد، اما یادمان باشد همین آقای وان بارون با ایده موتور موشکش آپولو 11 را به ماه رساند و موتور موشک او همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.


پنی سیلین

پنی سیلین، اولین آنتی بیوتیک کشف شده در دنیا بود که الکساندر فلمینگ در سال 1928 آن را از هاگهای جمع شده ی قارچ ( یا همان کپک ) کشف کرد. اما تقریباً تا اواسط دهه 1940 که بر روی بیماران آزمایش نشده بود کسی نمی دانست پنیسیلین بهترین دارو برای بیماری های عفونی است. با کشف پنی سیلین میلیون ها بیمار و مجروح جنگی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و از آن موقع به بعد پنیسیلین به عنوان اولین و عمومی ترین دارو برای بیماریهای باکتریایی و عفونی تجویز و مصرف شد و بعد از آن بقیه آنتی بیوتیک ها وارد دنیای پزشکی شدند.

رشته های مارپیچ DNA

اولین بار DNA توسط آقایان کریک و واتسون در سال 1953 مورد توجه قرار گرفت. آنها حین آزمایشات خود روی ژن های انسانی با یک ساختار از موادی که مولکولهای این ژن ها را تشکیل می دهند روبرو شدند و با شکافتن آنها راز نظم حاکم بر سلولهای بدن را کشف کردند. DNA، امروزه موضوع مهمی در علم، صنعت و حتی مسائل امنیتی محسوب می شود و هنوز هم مطالعات زیادی در سطح جهان روی آن انجام میشود.

اشعه ایکس

برای اولین بار فیزیکدان آلمانی، ویلیام رونتگن در سال 1895 امواج ایکس را کشف کرد که امروزه بیشتر برای عکسبرداری از اعضای داخلی بدن استفاده می شود. فکرش را بکنید که اگر اشعه ایکس کشف نشده و اینطور به خدمت بشریت در نیامده بود باید برای تعیین محل دقیق شکستگی چه میکردند!!؟


لوکوموتیو

آخرین اختراعی که سایت نیوساینتیست در این لیست قرار داده لوکوموتیو بخار است. در سال 1829 رابرت استفان سان لوکوموتیو بخارش را ( که اول آنرا راکت استفان سان نامیده بود )، برای اولین بار در نیوکاسل انگلستان آزمایش کرد و برای اولین بار بالاترین سرعت در یک وسیله ی نقلیه که نیروی محرکه اش را به همراه دارد، ثبت کرد. شاید خود استفان سان هم فکر نمی کرد این وسیله تا 150 سال بعد از آن سال هم در سطح جهان برای حمل و نقل مورد استفاده قرار بگیرد، اما همچنان از لوکوموتیو برای حمل و نقل استفاده می شود، با این تفاوت که این وسیله بسیار پیشرفت کرده است.


این اختراعات و اکتشافات مهمترین اکتشافاتی بودند که به واقع دنیا را متحول کردند و علاوه بر کمک به بشریت، راه را برای پیشرفتهای بعدی هموار کردند. اگر گذارتان به لندن افتاد و یا در آنجا هستید حتماً از این افتخارات بشری در موزه ی علوم لندن بازدید کنید.